Een gratis persoonlijk kennismakingsgesprek inplannen

Bel mij terug
Terug naar overzicht Scheiden

Dakloos na de scheiding

Een scheiding brengt veel emoties met zich mee. De wijze waarop je een scheiding verwerkt hangt samen met verschillende factoren. De mediator van Scheiden met Aandacht vertelt er graag meer over.

Hoe je de scheiding verwerkt, hangt onder meer af van de volgende factoren:

  • was jij degene die een punt achter de relatie zette of was het je ex-partner;
  • de scheidingsmelding aan elkaar;
  • in welke fase van de rouwverwerking jij zit;
  • jouw sociale omgeving;
  • jouw eigen veerkracht;
  • jouw werk;
  • heb je kinderen etc.

Iedereen is uniek en verwerkt de scheiding op zijn of haar eigen manier. Er zijn verschillende manieren om de scheiding te verwerken. Je moet zelf nagaan welke manier bij jou past. Om een scheiding goed te kunnen verwerken, is het belangrijk dat de periode die je samen had, goed wordt afgesloten. Dit is de basis voor de verwerking van de scheiding. Scheiden met Aandacht helpt scheidende stellen bij de afwikkeling van hun scheiding. De mediator helpt jullie in goed overleg afspraken te maken. Op die manier voorkomen jullie losse eindjes na de scheiding

Hoe verwerk je een scheiding?

6 tips om de scheiding te verwerken:

  1. accepteer dat de pijn die je voelt erbij hoort;
  2. blijf bij jezelf en volg je eigen ritme;
  3. kijk niet alleen naar wat er niet meer is, maar kijk ook naar wat je wel hebt;
  4. probeer je zinnen te verzetten, leuke dingen voor jezelf te plannen en met vrienden iets af te spreken;
  5. blijf niet alleen met je verdriet, maar praat er met anderen over;
  6. jij doet er toe, gun je zelf dus ontspanning en plezier.

Eenzaam na de scheiding

Eenzaamheid is een negatieve situatie, gekenmerkt door gemis en teleurstelling. Het is de uitkomst van een persoonlijke waardering van een situatie waarin iemand zijn bestaande relaties afweegt tegen zijn eigen wensen of verwachtingen ten aanzien van relaties. Eenzaamheid is dus een persoonlijke, subjectieve ervaring.

Er zijn mensen die alleen zijn en zich niet eenzaam voelen, terwijl mensen in een groep zich soms ook heel eenzaam kunnen voelen. Eigenlijk heb je zelf heel veel invloed op het gevoel eenzaamheid. Als je dit weet, ben je ook in staat het eenzame gevoel als het ware uit te bannen. Dit gaat niet vanzelf. Ga niet bij de pakken neer zitten, maar ga wat ondernemen. Probeer leuke mensen te ontmoeten of ga een leuke hobby uitoefenen. Lukt het jezelf niet de eenzaamheid te overwinnen, zoek dan professionele hulp.

Ik ben depressief na de scheiding

Het leven gaat gepaard met ups en downs.  Dat moeten we accepteren. Maar als je merkt dat je moeite hebt om je gelukkig te voelen en je moeilijk zelf staande kan houden, dan raden wij aan om hulp te zoeken. Als zo’n periode namelijk lang aanhoudt, kun je depressief worden. Lukt het je zelf niet om er boven op te komen, dan kan je je wenden tot een therapeut. Wees open over je depressiviteit, praat er met anderen over. Dat is een belangrijk medicijn om beter te worden.

 

Gratis kennismakingsgesprek

Gaan jullie scheiden en willen jullie meer informatie? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek met één van onze deskundige mediators.

Gerelateerde artikelen