Een gratis persoonlijk kennismakingsgesprek inplannen

Bel mij terug
Terug naar overzicht Scheiden

Partner missen na scheiding

Zo ga je ermee om

Jij kunt degene zijn die de keuze heeft gemaakt om te gaan scheiden of degene zijn die geconfronteerd is met de keuze van de ander. Scheiden is niet makkelijk. Emotioneel gezien is het een van de meest heftigste gebeurtenissen in je leven die je mee kunt maken. Na de scheiding kun je jouw ex-partner op bepaalde momenten enorm missen. Hoe ga je hier nu op een goede manier mee om?

Scheiden en rouw

Ook bij een scheiding kunnen we spreken van een rouw. Rouw is een vorm van verlies.
Bij een scheiding beperkt de rouw zich niet alleen tot het gemis van de ex-partner. Het gaat ook om het verlies van het ideaalbeeld dat iemand had van een relatie of huwelijk ‘tot de dood ons scheidt’. Er is geen gezamenlijk toekomstperspectief meer en dat kan leiden tot een gevoel van leegte en gemis.

Verlies van de relatie kan je diep raken. Het kan er ook voor zorgen dat je anders tegen jezelf aankijkt of tegen je omgeving.

Hoe ga je om met dit gemis?

De manier waarop je omgaat met je verlies heeft te maken met wie je bent, je karaktereigenschappen, je eerdere ervaringen en dergelijke.  Als de rouw de overhand krijg, kunnen je dagelijkse werkzaamheden of bezigheden hieronder leiden. Je kunt onder andere te maken krijgen met:

  • Concentratieverlies
  • Minder zelfwaardering
  • Constant bezig zijn met de ex-partner (wat is je ex aan het doen? Is je ex aan het daten?)
  • Verwardheid of vergeetachtigheid
  • Emotionele reacties
  • Lichamelijke ongemakken als slaapproblemen, veranderde eetlust, etc.

Veel van het bovenstaande is tijdgebonden. In het begin zal bijvoorbeeld vooral ongeloof overheersen, maar boosheid en soms zelfs agressief gedrag kunnen juist toenemen naarmate de tijd verstrijkt en de ex-partner steeds vaker dingen doet of zegt die tegen de haren in strijken.

Rouwen is geen statisch gegeven

Over het algemeen zal je je na verloop van tijd weten aan te passen aan dit verlies. In het begin ervaar je vaak ook veel begrip van familie, vrienden en collega’s. Naar mate jouw gemis langer duurt, zal jouw omgeving vinden dat het tijd wordt om verder te gaan. Er ontstaat minder begrip voor jouw gemis.

Houd jezelf voor dat ieder rouwt op zijn of haar eigen manier. En zoek de hulp van een therapeut of coach op het moment dat de emoties voor jou persoonlijk te heftig worden. Hij of zij kan jouw helpen je leven weer op de rit te krijgen maar je kan ook veel zelf doen.

Kennismakingsgesprek

Gaan jullie scheiden en willen jullie hierover graag meer informatie? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in met een van onze deskundige mediators.

Advies of hulp omtrent de scheiding nodig? Neem gerust contact met mij op.

Fania Koppen
Scheidingsbemiddelaar en MfN register mediator

Scheiden met Aandacht voor jullie persoonlijke situatie. Wij helpen.



    Gerelateerde artikelen